Radar-helymeghatározás

A radar-helymeghatározás egy segédeszköz. Az egyetlen, aminek a segítségével 1/4-1/2 óra időelőnnyel pontosan megtudhatják az állampolgárok, hogy a közeledő zivatarok elérik-e a számukra fontos helyeket. Ezt a páratlan segédeszközt az EWS saját pénzén fejlesztette, illetve fejleszteti tovább. Az eredményt pedig ingyen közreadja mindenki számára.


HASZNÁLATI ÚTMUTATÓ (on-line verzió)

Jelenleg az on-line verzió nem működik hibátlanul, de itt letölthető egy nem on-line verzió is a használati segédlettel együtt.
Folyamatosan dolgozunk rajta, hogy a program on-line is tudjon működni, illetve könnyebben kezelhetővé és pontosabbá váljon.

A Magyar Köztársaság időjárási radarképei ún. “közérdekű”, (azaz köztulajdonú) adatok, információk. Előállításukra az adófizetők eszközöket vásároltak és megbízták, illetve fizetik az OMSZ-t.

A hivatalos, ombudsmani állásfoglalás alapján a radarképek és veszélyjelzések más honlapokon való megjelenítése nem köthető díjfizetéshez:
“Budapest, 2011. április 14., csütörtök (MTI) – Közérdekű adatnak minősülnek az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) által rögzített, a csapadékra és az időjárási riasztásokra vonatkozó információk – közölte Jóri András ombudsman csütörtökön az MTI-vel. Az ombudsman tájékoztatása szerint több beadványozó is azzal a panasszal fordult hivatalához, hogy az OMSZ korlátozza az általa kezelt időjárási adatokhoz való folyamatos hozzáférést: “elfogadhatatlanul magas díj megfizetésétől teszi függővé azt, és megszüntette a csapadékadatok térképi ábrázolását nyújtó radarképek és az időjárási riasztások szabad felhasználását”. Az OMSZ az adatszolgáltatás díjának megállapításakor a meteorológiai szolgálatokat tömörítő Ecomet nevű nemzetközi szervezet belső ajánlására, illetve a szerzői jogvédelemre hivatkozott – fűzte hozzá. Az Ecomet ajánlása azonban a magyar jog szerint kihirdetés hiányában nem minősül nemzetközi megállapodásnak, így a kérdést kizárólag a hazai jog szabályozza: az Ecomet belső ajánlása alapján az OMSZ nem kötheti sem a radarképek, sem az időjárási riasztások más honlapon való folyamatos megjelenítését díjfizetéshez – hangsúlyozta Jóri András. Mivel az időjárási riasztások nem meteorológiai adatok, hanem az azokból levont következtetések összefoglalói, nem minősülnek meteorológiai alapadatnak, azonban közérdekűségükhöz nem férhet kétség, így megismerésükre az adatvédelmi törvény szabályai az irányadók – tette hozzá. Az ombudsman emlékeztetett: a környezet védelméről szóló törvény módosításával létrehozott Nemzeti Térinformatikai Rendszer keretében mindenki számára biztosítani kell – többek között – a meteorológiai alapadatok folyamatos lehívását. A közérdekű adatokat tartalmazó másolatokkal kapcsolatos költségtérítésre az adatvédelmi törvény kimondja, hogy a lehívott adatokért legfeljebb a másolat elkészítéséért – jelen esetben a folyamatos lehívást lehetővé tevő infrastruktúra használatáért – állapítható meg költségtérítés, amelynek összegét az igénylő kérésére előre közölni kell. Nem állja meg a helyét az OMSZ-nek az az álláspontja, hogy a kért nyers radaradatok szerzői jog védelme alá esnek – szögezte le Jóri András.”